Španělská gramatika: Nepravidelné sloveso - BÝT

10.03.2013 16:47
SER ESTAR
Yo soy estoy
Tu eres estás
Él, alla es está
Nosotros somos estámos
Vosotros soís estaís
Ellos, ellas son están

 

SLOVESO -SER

Označuje trvalou, stálou vlasnost. Může to být národnost, pohlaví, politické zaměření,

povaha, fyzický vzhled, zaměstnání, původ

Př:
Soy checo y ella es polaca. - Jsem Čech a ona je Polka.
Soy un chico y ella es una chica. - Jsem kluk a ona je holka.
Soy bajo y ella es alta. - Jsem nízký a ona je vysoká.
Mi amigo Luis es periodista. - Můj kamarád Luis je novinář
Este fruta es de Columbia. - Toto ovoce je z Kolumbie.

SLOVESO ESTAR
Označuje momentální (přechodný, nestálý, dočasný) stav/pocit/náladu/rozpoložení. 

Nápříklad - jsem unavený, nevyspalý, unuděný, šťastný, smutný, naštvaný,studený,

teplý (o jídle apod.) Používáme i tehdy, jedná-li se o umístění.  Pozor - i když jde o

trvalý stav! (Kde je…Kostel je vedle…Koš je v…)

Př:
Estoy contento. - Jsem spokojený.
José está feliz, pero me parece que Elena no está. - José je šťastný, ale zdá se mi, že Elene není.
El director está muy irritado. - Ředitel je moc rozčílený.
Mi café ya está frío. - Moje káva je studená.

V následujících případech můžeme využít obě slovesa:
Es malo = je špatný/zlý, ale: está malo = je mu/jí špatně
es claro = je světlý, ale: está claro = je jasný, je to jasné
es (el) enfermo = je pacient, ale: está enfermo = je nemocný
es rico = je bohatý, ale: está rico = je chutný