Španělská gramatika: Neurčité zájmena TODO, TODA, TODOS, TODAS

27.12.2013 17:05

a) Samostatně mají neurčitá zájmena tyto významy:

TODO - všechno

Líbí se mi všechno. -Me gusta todo.

TODOS, TODAS - všichni, všechny

Všichni/všechny mluví anglicky. - Todos/todas hablan inglés.

 

b) Ve spojení s podstatným jménem, členem nebo zájménem má význam celý

TODO EL/UN MI/SU - celý (můj/jeho/její/Váš)

TODA LA/UNA MI/SU - celá (moje/jeho/její/Vaše)

Celý sever Španělska je zelený. - Todo el norte de Espaňa es verde.

Celá moje rodina žije v Galícii. -Toda mi familia vive en Galicia.

 

c) Ve spojením s podstatným jménem se členem určitým nebo zájmenem v množném čísle má význam každý, každá popřípadě všichni/všechny.

Všichni novináři hodně mluví. - Todos los periodistas hablan mucho.

Každý den chodím na pláž. - Todos los días voy a la playa.

Všichni moji příbuzní jsou na dovolené. - Todos mis familiares están de vacaciones.

 

d) Ve spojením s podstatným jménem bez členu v jendotném čísle má význam každý/každá nebo všechen/všechna.

Každý Katalánec mluví španělsky a katalánsky. - Todo catalán habla espaňol y catalán.

Každá návštěva musí být krátká. - Toda visita tiene que ser corta.